image-2014-08-20-17931645-0-autobuzul-care-ocoleste-banda-speciala-pentru-autobuze

Banda vrajbei şofereşti, aglomerația și Gabriela Firea

„Ne-a luat Firea o bandă pentru săracii ăia care merg cu autobuzul”, au sărit ofticați niște domni de la Capitală, cu mâna pe claxonul SUV-ului și cu ochii în lacrimi după banda vrajbei șoferești, răpită prin Diktat de la administrația publică locală. „Uite cum s-a dat peste cap circulația”, le-au ținut isonul niște simpatici de la televiziune. Și unii, și ceilalți, în general supărați că Bucureștiul este una dintre cele mai aglomerate capitale din lume, deținătoare de recorduri cel puțin regionale la timpul mort, pierdut la semafor. Vorbesc despre aceiași indignați care, cu microfonul în față, sunt foarte vocali să explice cum în alte metropole europene nu e așa de congestionat traficul, că acolo e civilizație. Iar noi suntem niște țărani cu pământ sub unghii și că nu facem nimic.

Iar când banda vrajbei şofereşti a ițit capul timid printre belferii cocoțați la volan, a erupt Vezuviul „conducătorilor auto indignați”. De gura și de claxoanele lor, primăria a decis după doar o zi să renunțe la banda exclusivă pentru autobuze. La loc comanda, cum ar veni. O chestie care demonstrează, încă o dată, că o tentativă de a aduce un dram de civilizație reală în România e sortită unui lamentabil eșec. Nu din cauză că ideea în sine ar fi proastă. Pur și simplu pentru că, fideli mentalității rămase din comunism, tovarășii conducători auto cocoțați la bordul suveranelor mașini din București ar vrea ca problema circulației înfiorătoare din Capitală să fie rezolvată, dar fără vreun efort din partea lor. Ei sunt aceiași care în general scuipă pe bicicliști. Iar pe sărăntocii care merg cu RATB nici măcar o flegmă n-ar strica.

Ei sunt șoferii care o ard singuri în mașinile de care zici că-s legați ombilical și care se lamentează oricând îi întrebi că transportul public e de rahat, pentru că nu știi niciodată când vine. Motiv pentru care n-au ce face, se sacrifică și merg peste tot cu mașina personală. Chiar și până la chioșc, să-și ia o pâine fără gluten. Că, altfel, țin la sănătate și-s preocupați de alimentația chibzuită. Oricum RATB merge prost, din cauza aglomerației astea infecte. O aglomerație la care și ei contribuie zilnic, dar pentru disiparea căreia n-ar vrea să miște ei un deget. Adică de ce tocmai ei? Ce-s ei, vreun soi de proști, ca să ia autobuzul? De ce mai plătesc leasing la mașină, ca să o țină în parcare?

Boierului de București, altfel spus, i-ar plăcea să dispară toată congestia de pe șosele, iar el să rămână ultimul și unicul cu mașină proprietate personală de pe asfalt.

Ei bine, măi ofuscatule… Uite cum arată un calcul realist, poate cel dintâi raționament corect făcut de Primărie sub mandatul Gabrielei Firea! Dacă un autobuz are bandă liberă de circulație, în general te aștepți ca hardughia pe roți să-și poată respecta orarul. Fiecare autobuz plin înseamnă cel puțin 50 de mașini rămase prin parcări, deci mai puțină congestie. Așa, ajungem toți unde avem treabă, la timp, ne putem baza pe transportul public și mai reducem din poluarea care mie mi se pune pe suflet. E o miză realistă, cu o singură condiție: TU să te dai jos din gipanul cu motor de 4 litri, care-mi poluează mie aerul, și să cumperi o cartelă RATB. N-o să mori și n-o să-ți pice galoanele, barosane! Iar dacă totuși te consider lipit cu prenadez de covrigul BMW-ului, măcar ai decența să nu intri ca ghiolbanul peste banda rezervată autobuzului meu de sărac care merge la muncă și care ține ochii pe ceas să nu întârzie…

Cel puțin așa e prin alte țări, precum Marea Britanie. La Londra, nu intri nici împins cu forța pe banda de autobuz. Amenda era 120 de lire prin 2009, iar între timp am înțeles că a mai crescut un pic. Știi cum merg autobuzele în capitala Regatului Unit? Dacă pe site la TFL scrie că mașina 83 e la tine în stație la 08:13, apoi poți fi sigur că la 08:13 bulgarul de la volanul autobuzului 83 îți deschide ușa și te poftește la bord. Un afișaj electronic e montat aproape în fiecare stație, iar de acolo poți vedea în timp real dacă se modifică în vreun fel ora de sosire. Dar, de obicei, nu se modifică, pentru că la englezi banda pentru autobuze e tabu.

Ce au făcut domnii de la București, care nici strada nu o trec decât la volan? Au jelit defuncta lor bandă, răpită de primarul vitreg și dată sărăntocilor care merg cu transportul în comun. Au zis că, din contră, soluția la problema aglomerației este construirea de de mai multe benzi pentru autoturisme.

Păi, stimabile boier de București, am o veste proastă să îți dau! Dacă prin absurd primăria va construi zece benzi pe fiecare sens, o să fie mașini cât pentru unsprezece. O să aibă grijă băieții comozi ca tine să ocupe chiar şi ultimul petic de asfalt disponibil. Până când toată Capitala o să devină o mare parcare, cu maşini lipite una de alta, bară la bară şi portieră la portieră, incapabile să mai avanseze măcar un centimetru.

Atunci, poate măcar atunci, o să descoperi că nu mori, dracului, dacă mergi pe jos vreo doi paşi. Că oricum n-o să mai ai de ales.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Powered by Facebook Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *